Kľúče k životu

 

 

MCj04134540000%5b1%5d

 

 

„Čokoľvek sa v škole robí, nech slúži a napomáha budúcemu životu“

J. A. Komenský

 

    

     Kľúč chápeme ako symbol otvárania dverí do života. Je materiál /učivo/ a my chceme vybaviť žiakov potrebnými zručnosťami, aby s ním vedeli zaobchádzať, postojmi, aby vedeli kedy a prečo s ním zaobchádzať. Chceme ich učiť rozoznávať, kde sa ktorý kľúč hodí. Naučiť ich odolávať lákavým dverám, nie každé stoja za to ich otvoriť. Učiť ich, ako sa chovať pred otvorením dverí, ako pri vchádzaní do nich.

 

     Chceme svojim žiakom predať aj kľúče k zdravému životu. Tým chápeme zdravé vzťahy medzi žiakmi a učiteľmi, medzi žiakmi a ostatnými zamestnancami školy, medzi žiakmi navzájom založené na základných pravidlách slušného chovania a konania, vzájomnej tolerancii , pomoci a rešpektovania druhých. Chceme žiakom predávať námety k zdravému spôsobu života, telesnému, duševnému i sociálnemu.

 

     Chceme svojim žiakom predávať kľúče k životu zmysluplnému. Učiť ich hodnotiť reálne seba, svoje možnosti, oceňovať ostatných, vedeť sa rozhodovať, vedieť sa orientovať v zložitých situáciách dnešného života.

 

     Chceme svojim žiakom predávať kľúče k životu spokojnému. Každý by mal zažívať úspech, pocit pokroku a zlepšenia, prísť na to, čo vie, čo má rozvíjať, aby žil a pracoval spokojne pre seba, svoju rodinu i celú spoločnosť.

 

     Chceme svojim žiakom predávať kľúče k rôznym dverám, aby sa všestranne rozvíjali a zároveň aby nachádzali svoje osobné špecifiká, mohli sa vzdelávať podľa svojich individuálnych možností. Budeme ďalej rozvíjať to, čo sa nám doteraz darilo. Zameriame sa taktiež na rozvíjanie zručností žiakov na informačné a komunikačné technológie.

 

     Chceme predávať kľúče všetkým našim žiakom. Pomôcť tým, ktorí majú zložitejšie podmienky sociálne, zdravotné a iné. Poskytneme im v spolupráci s odborníkmi zodpovedajúci individuálny prístup.

 

     Naša škola bola zriadená s účinnosťou od 1. mája 2001. Jej poslaním je poskytovať vzdelanie svojim žiakom na prvom stupni. Sme škola neplnoorganizovaná t. j. menejtriedna základná škola. Nachádzame sa v malebnom prostredí obkolesenom Slanskými vrchmi. Krásna okolitá príroda poskytuje množstvo príležitostí na pohyb, šport žiakov, na výučbu predmetov prírodovedy, vlastivedy, telesnej výchovy, hudobnej i výtvarnej výchovy.

     Na základe analýzy práce školy sme identifikovali pozitíva i negatíva školy, ktoré nám signalizujú, čo všetko máme zmeniť, čo ponechať tak, aby náš výchovno-vzdelávací systém mal stále vyššiu a vyššiu kvalitnú úroveň.

 

 

Charakteristika školy

 

    

     Naša základná škola sa nachádza v jednej budove s materskou školou. Je to jednopodlažná budova.  Máme dve učebne, z toho je jedna odborná – IKT. V nej sa uskutočňuje výučby predmetov s použitím výučbových CD. Pedagogickí pracovníci majú pre svoju prípravu na výučbu vlastnú miestnosť. Škola má pomerne dobre vybavenú školskú knižnicu. Pri výučbe využívame modernú didaktickú techniku, moderné učebné pomôcky, ktoré sú pre našich žiakov zaujímavými a atraktívnymi.  Tieto sa pravidelne, podľa potreby výučby, dokupujú. Stav nábytku je výborný.

     Boli zakúpené nové lavice a stoličky, ktoré spĺňajú hygienické predpisy. Do všetkých priestorov školy bol zakúpený nový nábytok. V priebehu dvoch rokov bola škola zrekonštruovaná: osadili sme plastové okná, vo vstupnej hale plastovú vstupnú bránu. Na chodbách bola položená nová dlažba, zrealizovaná maľba. Kompletne boli zrekonštruované aj  sociálne zariadenia a vonkajšia fasáda školy.

     Škola nemá telocvičňu. Disponuje však športovým ihriskom, ktoré využívame počas celého školského roka. Zároveň naša škola disponuje aj rozľahlejšími vonkajšími priestormi. Pred školou sa nachádza veľká trávnatá plocha, ktorú využívame v rámci učebného procesu.

     Aby sa žiaci i pedagógovia cítili v priestoroch našej školy čo najpríjemnejšie, kladieme dôraz na úpravu a estetiku priestoru chodieb, učební, školského dvora. Na nástenkách aktuálne informujeme o aktivitách školy, prezentujeme prácu našich žiakov z hodín výtvarnej výchovy i pracovného vyučovania. Niektoré nástenky sú tematicky zamerané na obsah jednotlivých vyučovacích predmetov a slúžia ako didaktické pomôcky.

     Keďže sme malá škola, vzťahy v nej budujeme na priateľskej, rodinnej atmosfére. Vedieme k tomu žiakov od prvého vstupu do školy. Bližšie vzťahy nadväzujeme aj medzi pedagogickými pracovníkmi, žiakmi a rodičmi žiakov.

 

 

D:\lenovo_ntb\Desktop\obrázkywww\škola.jpg

 

Charakteristika pedagogického zboru

 

    

     Náš učiteľský zbor združuje skúsených pedagógov s dlhoročnou praxou. Pedagógovia sú plne kvalifikovaní na výkon svojho zamestnania. Zároveň si rozširujú svoje vzdelanie. Každoročne si svoju odbornosť prehlbujú účasťou na školeniach, seminároch v rámci ďalšieho vzdelávania pedagogických pracovníkov. Sú vyškolení v práci s počítačmi, plánujú štúdium cudzích jazykov. V škole pôsobí aj asistent učiteľa a učiteľ náboženskej výchovy.

     Škola veľmi úzko spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradňou na Opatovskej ulici.

 

     V rámci zachovania celkovej úrovne kvality výchovno-vzdelávacieho procesu má naša škola tieto ciele:

·               Uvádzanie začínajúcich učiteľov do pedagogickej praxe.

·               Príprava pedagogických zamestnancov na zvyšovanie si svojich kompetencií hlavne jazykových spôsobilostí, schopností efektívne pracovať s IKT.

·               Príprava pedagogických zamestnancov na tvorbu školského vzdelávacieho programu.

·               Motivovanie pedagogických  zamestnancov pre neustále sebavzdelávanie, vzdelávanie, zdokonaľovanie profesijnej spôsobilosti.

·               Zdokonaľovanie osobnostných vlastnosti pedagogických zamestnancov, spôsobilosti pre tvorbu efektívnych vzťahov, riešenie konfliktov, komunikáciu a pod.

·               Sprostredkovanie pedagogickým pracovníkom najnovšie poznatky  (inovácie) z metodiky vyučovania jednotlivých predmetov, pedagogiky a príbuzných vied, ako aj z odboru.

·               Príprava pedagogických zamestnancov na výkon špecializovaných  funkcií, napr. triedny učiteľ, výchovný poradca, predseda predmetovej komisie, knihovník atď.

·               Príprava pedagogických zamestnancov pre výkon činností nevyhnutných pre rozvoj školského systému, napr. pedagogický výskum, tvorba ŠkVP, tvorba štandardov, tvorba pedagogickej dokumentácie (pokiaľ bude v platnosti v dobiehajúcich ročníkoch), atď.

·               Príprava pedagogických zamestnancov pre prácu s modernými materiálnymi prostriedkami: videotechnikou, výpočtovou technikou,  multimédiami a pod.

·               Zhromažďovanie a rozširovanie progresívnych skúsenosti z pedagogickej  a riadiacej praxe, podnecovať a rozvíjať tvorivosť pedagogických zamestnancov.

·               Sprostredkúvanie operatívneho a časovo aktuálneho transferu odborných  a metodických informácií prostredníctvom efektívneho informačného systému.

·               Príprava pedagogických zamestnancov na získanie prvej a druhej atestácie.

 

D:\lenovo_ntb\Desktop\obrázkywww\žiaka.gif

Charakteristika žiakov

 

    

     Žiaci, ktorí navštevujú našu školu sú priamo z obce Bačkovík. Sú to žiaci prvého stupňa. Po ukončení štúdia na našej škole pokračujú v plnení povinnej školskej dochádzky v blízkych spádových obciach.  Cesta do našej školy im trvá niekoľko minút.

     Väčšia časť našich žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného a menej podnetného prostredia.

 

     Naša škola umožní všetkým žiakom rozvoj kľúčových kompetencií ako základu všeobecného vzdelania prostredníctvom nasledujúcich cieľov:

 

- budeme poskytovať žiakom bohaté možnosti vedeného skúmania ich najbližšieho kultúrneho a prírodného prostredia tak, aby sa rozvíjala ich predstavivosť, tvorivosť a záujem skúmať svoje okolie

 

- umožníme žiakom spoznávať svoje vlastné schopnosti a rozvojové možnosti a osvojiť si základy spôsobilosti učiť sa učiť sa a poznávať seba samého

 

- budeme podporovať kognitívne procesy a spôsobilosti žiakov kriticky a tvorivo myslieť prostredníctvom získavania vlastnej poznávacej skúsenosti a aktívnym riešením problémov

 

- budeme vyvážene rozvíjať u žiakov spôsobilosti dorozumievať sa a porozumieť si, hodnotiť a iniciatívne konať aj na základe sebariadenia a sebareflexie

 

- budeme podporovať interpersonálne spôsobilosti, najmä schopnosti otvorene vstupovať do sociálnych vzťahov, účinne spolupracovať, rozvíjať si sociálnu vnímavosť a citlivosť k spolužiakom, učiteľom, rodičom, ďalším ľuďom obce a k svojmu širšiemu kultúrnemu a prírodnému okoliu

 

- budeme viesť žiakov k tolerancii a ak akceptovaniu iných ľudí, ich duchovno-kultúrnych hodnôt

 

- naučíme žiakov uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti, niesť zodpovednosť za svoje zdravie a aktívne ho chrániť a upevňovať.

 

     Za kľúčové kompetencie považujeme: komunikačné spôsobilosti, matematickú gramotnosť a gramotnosť v oblasti prírodných vied a technológií, spôsobilosti v oblasti digitálnej gramotnosti, spôsobilosti učiť sa učiť sa, riešiť problémy, spôsobilosti osobné, sociálne a občianske, spôsobilosti chápať kultúru v kontexte a vyjadrovať sa prostriedkami danej kultúry.

 

D:\lenovo_ntb\Desktop\obrázkywww\žiak_prvak.gif